”Vanhemmat, antakaa lastenne olla tietokoneella. Minun vanhempani antoivat, ja olen siitä heille ikuisesti kiitollinen. Nautin joka hetkestä koneen äärellä, ja olen saanut siitä myös ammatin”, iloitsee Asunto Björndahlin viestintä- ja markkinointiassistentti Victoria Björndahl.
Victoria muistelee, miten hän teki videoita jo ala-asteikäisenä. Aina kun tarjolle on tullut uusi ohjelma, hän on halunnut oppia sen niin hyvin kuin mahdollista. Tietokoneella hän tekee kaikkea mahdollista kuvaamisesta editointiin, mainoksiin, kuvankäsittelyyn ja animaatioihin. Omaksi bravuurikseen Victoria sanoo videoiden leikkaamisen.
- Opin koko ajan lisää tehdessäni asioita näillä ohjelmilla. Se motivoi ja antaa tilaa luovuudelle. Olen ollut sellaisessakin työpaikassa, jossa työpäivä on kulunut seisoskeluun ja kotiin tultuani olen huomannut, etten oppinut mitään ja oli tylsää. Nyt olen tosi innoissani, sillä tämä työ todella palkitsee.
Viestintä- ja markkinointiassistenttina Victoria aloitti syksyllä 2020. Sitä ennenkin hän oli ollut perheensä yrityksessä muun muassa kesätöissä ja vuokravälittäjänä. Kokemusta Victorialla on myös omasta yritystoiminnasta.
Visuaalisuus korostuu koko ajan enemmän
Asuntokaupassa sosiaalisen median ja visuaalisuuden merkitys ovat lisääntyneet valtavasti, ja esimerkiksi uusia teknologioita ja kanavia tulee koko ajan lisää.
- On tosi tärkeää, että yrityksessä on joku, joka keskittyy näihin asioihin. Muuten on vaarana, että putoaa kokonaan kehityksestä. Erityisen tärkeää sosiaalisessa mediassa on valita oikeat kanavat. Siksi seuraan ja analysoin tarkasti, mitkä postaukset toimivat ja mitkä eivät.
- Tärkeää on myös visuaalisuus. Vaikkapa Instagramissa huomio kiinnittyy nimenomaan laadukkaisiin kuviin. Siksi meillä Asunto Björndahlissa asiakkaiden koteja kuvaavat valokuvaajat, jotka ovat alansa ehdotonta huippua.
Kun asiaansa vihkiytyneet ammattilaiset ovat asialla, tekeminen voi näyttää helpommalta ja yksinkertaisemmalta kuin se oikeasti on.
- Laadukasta lopputulosta edeltää monenlainen työ suunnittelusta aineiston keräämiseen ja käsittelyyn. Itse saan paljon apua ja ideoita muun muassa meidän valokuvaajilta. Silloin kun teen töitä firmalle, tekemisen pitää tietenkin olla Asunto Björndahlin brändin mukaista.
Victoria sanoo viihtyvänsä työssään mainiosti. Työpaikkana Asunto Björndahl on rento, eikä kukaan ole hengittämässä niskaan, vaan työssä saa aidosti mahdollisuuden keskittyä luovuuteen.
- Täällä seurataan aikaa, mikä näkyy vaikkapa siinä, että käytössämme on uusin teknologia ja ohjelmistot. Henkilökuntaa koulutetaan koko ajan, ja jokainen tekee työtään intohimoisesti ja aidosti asiakkaistaan välittäen, hän kehuu.
Victoria tunnetaan lahjakkaana laulajanakin. Artistinimellä ”Vicci” esiintyvä Kokkolalainen on usein myös tuottanut, miksannut, kuvannut ja editoinut omaa tuotantoaan. Mihinkään tiettyyn genreen hän ei halua itseään sijoittaa, sillä pop-musiikin lisäksi valikoimista löytyy niin oopperaa, R´n´b:tä kuin hard rockia.
Nykyään hänellä on Helsingissä apuna levy-yhtiön tiimi tekemässä tuotantoja. Englanninkielisten kappaleiden jatkoksi Victoria aikoo seuraavaksi tehdä suomenkielistä musiikkia.
- Laulaminen on minulle toinen ammatti, ja toivottavasti mahdollisimman pian pandemian jälkeen pääsen myös keikkailemaan. Ensin on tarkoitus ottaa haltuun Suomi, ja sen jälkeen muu maailma, Victoria hymyilee.
KUKA?
NIMI: Victoria (Vicci) Björndahl
IKÄ: 26
TYÖ: Viestintä- ja markkinointiassistentti, yrittäjä, laulaja
PERHE: Merlin ja Severus kissat sekä Vanjie-koira
HARRASTUKSET: Pelaaminen, maalaaminen, ja kaikenlaista muuta luovaa
MOTTO: Try to catch up motherf***er