Petri Kaskilahti vet att en bra försäljare vågar använda sig av sin personlighet. För Petri är det bekant också från idrottsvärlden. De 30 åren med ishockeyn, av vilka han spenderat 20 som tränare, har gett honom många färdigheter som kommer väl till pass även i arbetslivet.
Hos Asunto Björndahl uppskattar Petri möjligheten till att skapa sig ett personligt varumärke. Vad detta innebär i Petris fall kan man se exempelvis på hans Instagram-konto. Även om personlig marknadsföring kan kännas konstigt till en början är det lönsamt på många sätt. Petri uttrycker detta som att ”det är svårt att ringa till en logo”.
-I detta yrke är det mycket viktigt att alltid vara tillgänglig, och det är det möjligt att vara i sociala medier. Speciellt de yngre kunderna svarar inte alltid på telefonsamtal utan nås bäst via olika kommunikationstjänster, berättar Petri.
Närvaron i de sociala medierna gör det också lättare att skapa nätverk som i sin tur är viktiga för att man ska få bostadshandel till stånd. Petri gläds över att han också har fått förmedla många riktigt högklassiga objekt.
-Jag är en idrottsman till naturen, och det bästa inom idrotten är att vinna. Just nu då covid-19-pandemin har försvårat idrottsverksamheten har jag fått njuta av vinnarkänslor i mitt jobb då vi har fått göra bostadaffärer tillsammans med säljaren och köparen.
Fastighetshandeln bygger på förtroende
Inget sker av sig självt, och det krävdes en hel del ihärdighet av Petri för att han skulle ta sig in i branschen.
-Efter att i tiderna ha slutat jobba på Pouttu kändes jobbet som fastighetsmäklare mycket fint. Ingen anställde ändå mig innan jag hade lite tur och tog mig in i branschen. Min första arbetsgivare gick dessvärre i konkurs, men då erbjöds jag möjligheten att få börja jobba hos Asunto Björndahl.
Förutom att vara tillgänlig för sina kunder måste en fastighetsmäklare enligt Petri ha såväl säljarens som köparens förtroende. Utöver det måste man klara av att skapa förtroende mellan olika parter mycket snabbt.
-För många kunder som köper en bostad åt sig själva utgör bostadsköpet ett av livets största beslut. Dessutom måste jag också klara av att på ett pålitligt sätt betjäna bostadsinvesterare för vilka bostadsköp är ett något mer vardagligt fenomen. Samtidigt handlar mäklarjobbet också om att visa uppskattning för kunden. Detta medför bland annat att vi på Asunto Björndahl satsar på högklassiga bilder av våra objekt.
Asunto Björndahl lämpar sig utmärkt som arbetsgemenskap för Petri eftersom han som idrottsman är van vid ett aktivt förhållingssätt.
-Här får alla vara sig själva. Ett speciellt tack vill jag rikta åt Jörn Sundström och Terese Aspfors för deras yrkeskunskap och samvetsgrannhet. De ser till att alla dokument som behövs i samband med bostadshandeln är korrekta och blir upprättade enligt den tidtabell som förutsätts.
VEM?
NAMN: Petri Kaskilahti
ÅLDER: 37
INTRESSEN: Ishockey, debattstunder, vinprovning
MOTTO: ”Olen sitä, mitä milloinkin pitää olla”